1.0 PENGENALAN
Menurut Turban et al.(2005), teknologi maklumat
merujuk kepada bahagian teknologikal dalam sistem maklumat. Ia meliputi
perkakasan, pangkalan data, perisian, rangkaian, dan peranti-peranti yang lain.
Mengikut Galbraith (1967), ‘Technology is
the systematic application of scientific or other organised knowledge to
practical tasks’.
Teknologi
Pendidikan ialah satu bidang yang
berkaitan dengan usaha memudahkan pembelajaran dan menarik minat murid
dalam pelaksanaan proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) di sekolah.
Bidang ini meliputi aktiviti berikut:
Ø Mengenalpasti
semua bahan sumber pendidikan dan sumber manusia untuk P&P.
Ø Membangun,
menghasil, mengelola dan menggunakan bahan sumber P&P.
Ø Mengurus
proses mengenalpasti, membangun, mengelola dan
mengguna bahan sumber P&P.
Penggunaan teknologi pendidikan secara terancang dan teratur akan menjadikan proses P&P lebih bermakna dan berkesan. Justeru, guru perlu mempunyai pengetahuan dan kemahiran teknologi pendidikan supaya dapat memilih, mengurus, mengguna dan menilai bahan untuk meningkatkan keberkesanan P&P.
KLIK READ MORE UNTUK MENGETAHUI LEBIH LANJUT =)
Teknologi
Pendidikan ialah aplikasi media, sistem, pendekatan dan teknik ke arah
pencapaian P&P yang berkesan (BTP, 1991). Teknologi Pendidikan ialah
kombinasi proses dan alat yang terlibat untuk menangani keperluan dan masalah
pendidikan dengan memberi penekanan kepada aplikasi alat yang terkini: komputer
dan teknologi yang berkaitan (Roblyer, 2003). Teknologi Pendidikan ialah satu
bidang dan amalan etika yang praktikkan untuk memudahcara dan meningkatkan
keberkesanan P&P melalui penghasilan, penggunaan dan pengurusan sumber dan
proses teknologi yang sesuai (AECT, 2004).
No comments:
Post a Comment