4.0 APLIKASI MODEL ASSURE
DALAM RPH
Tarikh : 23 September 2012
Masa : 8.00 pagi – 9.00pagi (60 minit)
Tahun : 5 Aman
Mata Pelajaran : Kemahiran
Hidup
Tajuk : Ikan
Hiasan
Analyze Learners /
Menganalisis Murid
|
1. 30 orang murid
2.
18 lelaki / 12
perempuan
3.
11 tahun
4.
Pengetahuan sedia
ada :
·
Murid pernah melihat bekas yang digunakan
untuk menyimpan ikan hiasan di rumah masing-masing.
|
State Objectives /
Menyatakan Objektif
|
Di akhir sesi pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
1) Mengenal
dan menyenaraikan lima daripada enam jenis tumbuhan akuatik tanpa rujukan
buku dengan betul.
2) Menyenaraikan
dengan tepat empat darip
3) ada
enam langkah-langkah menyedia dan menghias akuarium dengan betul.
4) Menyediakan
akuarium dengan langkah yang betul.
|
Select Media,
Materials, and Method / Memilih Media, Bahan, dan Kaedah
|
Media :
1.
Komputer riba dan LCD
·
Paparan Slaid
(Microsoft Powerpoint)
·
Video
2.
Buku teks
3.
Kad perkataan, kad
gambar
4.
Lembaran kerja
Bahan
:
1. Ikan hiasan, pam, batu, pasir, tumbuhan
akuatik/tiruan, kayu buruk, poster dan model.
Kaedah :
1. Kaedah demonstrasi (guru menunjuk cara menyediakan
medium tanaman
2. Kaedah deduktif
(susah kepada senang)
·
Guru menerangkanbahan-bahan
penyediaan akuarium ikan hiasan.
·
Kemudian, guru
meminta murid memberikan contoh lain setelah memberikan beberapa contoh ,
barulah guru memulakan pengajaran.
ü Bahan yang diperlukan.
ü Jenis-jenis tumbuhan akuatik atau tiruan.
ü Langkah-langkah menyediakan akuarium ikan hiasan.
Rasional Pemilihan
Media :
Media
|
Rasional Pemilihan Media
|
Komputer :
- menayang slaid powerpoint
|
-Digunakan sebagai media
pada langkah 1 dan 2
-Bertujuan untuk menarik
perhatian murid terhadap apa yang ingin diajarkan oleh guru berdasarkan
tema P&P (jenis-jenis tanaman akuatik dan langkah-langkah penyediaan
akuarium.
-Agar murid dapat bersedia
untuk memulakan pembelajaran.
-Untuk merangsang
pengamatan penglihatan dan pemikiran murid
|
Bahan –bahan :
Ikan hiasan, bekas
akuarium, pam, penapis, batu, pasir, tumbuhan akuatik/tiruan, kayu buruk,
poster, model.
|
-digunakan sebagai media
pada langkah 2 dan langkah 3
-bertujuan untuk
menunjukkan kepada murid tentang cara-cara penjagaan tanaman yang betul
seterusnya meminta murid pula melakukannya (amali) dengan pemantauan dari
guru.
-murid mengikuti langkah penyediaan bekas
akuarium secara amali di dalam kumpulan setelah diterangkan oleh guru.
-murid juga diingatkan
tentang keselamatan dan kerjasama berkumpulan.
|
Lembaran Kerja
(Menjawab soalan)
|
-Bahan menguji tahap
kefahaman murid terhadap apa yang telah diajar oleh guru sepanjang sesi
P&P
-Menilai tahap ingatan dan
kefahaman murid tentang bahan-bahan dan langkah penyediaan akuarium.
|
LCD dan Slaid
|
Untuk mendapatkan paparan
yang lebih besar dan jelas.
|
|
Utilize Media, Materials, and Method / Penggunaan
Media, Bahan, dan Kaedah
|
Persediaan Media :
Sebelum Menggunakan Media
|
Persediaan persekitaran
|
Pengalaman Pembelajaran
|
video :
-menguji
dan memeriksa kandungan slaid powerpoint jika terdapat kesalahan ejaan
ataupun warna latar belakang tidak sesuai.
LCD:
- Memastikan
LCD dapat berfungsi dengan baik
-LCD dan komputer adalah serasi
Alatan Dan Bahan:
-Ikan hiasan, bekas akuarium, pam, penapis,
batu, pasir, tumbuhan akuatik/tiruan, kayu buruk, poster, model hendaklah disediakan terlebih dahulu dan
secukupnya.
-pastikan peralatan dan bahan mencukupi untuk kumpulan
sasaran (murid)
Lembaran Kerja:
-Memastikan soalan berkait dengan objektif P&P
-Soalan berkaitan dengan tema P&P
-Bilangan fotokopi helaian lembaran mencukupi
-Soalan sesuai dengan tahap kognitif murid.
|
-Pastikan kelas ada punca elektrik yang baik
-Membuat tempahan LCD lebih awal
-Pilih kelas yang jauh daripada gangguan luar
seperti:
*bunyi
bising mesin rumput
*bunyi
bising di kantin
*sesuai
dilaksanakan dalam bengkel Kemahiran Hidup dan mudah mendapat sumber
seperti sumber air.
|
Kaedah : soal jawab
- mengenalpasti pengalaman sedia ada murid
Kaedah: kumpulan bagi aktiviti amali penyedian dan
menghias akuarium (6 orang)
Kaedah : tunjukcara/demonstrasi bagi menunjukkan
kepada murid tentang cara menyediakan akuarium dengan betul
Kaedah: amali iaitu murid merasa sendiri bagaimana
melaksanakan langkah-langkah penyediaan dan bagaimana untuk menghias
akuarium dengan cantik dan sesuai.
Matapelajaran:
- Sains
Strategi:
-berpusatkan murid
-berpusatkan guru
|
Langkah
|
Media
|
Penggunaan Media
|
Set Induksi
( 5 minit)
|
Model
akuarium
Aksesori
akuarium
Kad
perkataan
|
· Guru menunjukkan sebuah akuarium dan
mengarahkan murid memerhati dengan teliti dan cuba mengenalpasti apakah
jenis aksesori atau alatan yang terdapat di dalam akuarium.
· Guru menyoal murid apakah nama setiap
aksesori tersebut.
· Seterusnya guru menunjukkan kad perkataan
dan mengarahkan murid untuk memadankan perkataan yang tertera pada kad
tersebut dengan aksesori yang terdapat di dalam akuarium itu.
Guru
memanggil beberapa orang murid dan mengarahkan murid menampal kad perkataan
itu pada aksesori
|
Perkembangan
Langkah 1
( 15 minit)
|
Komputer : slaid
powerpoint
LCD : paparan slaid
powerpoint
|
-
Guru
menunjukkan beberapa tayangan gambar jenis tumbuhan akuatik menerangkan
kepada murid.
-
Guru
meminta beberapa orang murid untuk menyebut kembali nama jenis tumbuhan
akuatik.
- Seterusnya guru memberikan edaran gambar
setiap jenis tumbuhan yang telah dipaparkan dan mengarahkan murid untuk
mengisi tempat kosong dengan nama jenis tumbuhan itu dengan tepat.
|
Langkah 2
(15 minit)
|
Komputer : slaid
powerpoint
LCD : paparan slaid
powerpoint dan video
|
-
Guru
menunjukkan satu video berkenaan langkah-langkah menyedia dan menghias
akuarium.
-
Seterusnya
guru menyenaraikan langkah penyediaan akuarium dengan menayangkannya di
skrin dan meminta murid untuk menyalinnya.
-
Sambil
menayangkan video, guru menunjukkan demonstrasi langkah-langkah sebenar
penyediaan akuarium di hadapan semua murid.
|
Langkah 3
(15 minit)
|
Bahan:
Ikan
hiasan, bekas akuarium, pam, penapis, batu, pasir, tumbuhan akuatik/tiruan,
kayu buruk, poster, model.
|
- Guru
membuka peluang kepada murid untuk mencuba kaedah menghias akuarium.
- Guru
bertindak sebagai pemerhati dan membetulkan setiap kesilapan yang dilakukan
oleh murid.
- Guru
menyediakan set alatan dan bahan
yang lengkap kepada murid.
|
Penutup
( 10 minit )
|
Rumusan
secara ringkas mengenai jenis tumbuhan akuatik beserta aksesori hiasan,
faktor pemilihan bekas dan cara untuk menyedia dan menghias akuarium dan
lembaran kerja.
|
-
Guru
membuat sedikit ulasan dan komen mengenai sesi P&P yang telah
dijalankan.
-
Seterusnya
guru membuat rumusan ringkas mengenai sesi P&P yang telah dijalankan
dan menegaskan agar murid mengulangkaji berkaitan apa yang telah
dipelajari.
- Guru mengedarkan lembaran kerja.
|
|
Require Learner
Participation / Penglibatan Aktif Murid
|
Langkah
|
Media
|
Penggunaan Media
|
Set Induksi
( 5 minit)
|
Model
akuarium
Aksesori
akuarium
Kad
perkataan
|
- Murid
menjawab soalan yang dikemukakan oleh guru tentang aksesori yang terdapat
dalam akuarium.
- murid
memadankan perkataan dengan kad pada aksesori yang terdapat di dalam
akuarium itu.
- murid
menampal kad perkataan itu pada aksesori yang betul.
|
Perkembangan
Langkah 1
( 15 minit)
|
Komputer : slaid
powerpoint
LCD : paparan slaid
powerpoint
|
- Murid
menyaksikan tayangan dan guru meminta murid untuk mengingati nama tumbuhan
akuatik itu.
- Murid
bersoal jawab dengan guru tentang tumbuhan akuatik atau tiruan .
- Murid
menyebut semula semula jenis
tumbuhan akuatik.
- murid
mengisi tempat kosong dengan nama jenis tumbuhan itu dengan tepat.
|
Langkah 2
(15 minit)
|
Komputer : slaid
powerpoint
LCD : paparan slaid
powerpoint dan video
|
- Murid
menyaksikan video berkenaan langkah-langkah menyedia dan menghias akuarium.
- Murid
mengenal pasti langkah penyediaan akuarium serta bahan yang digunakan dan diminta untuk mencatat
nota.
·
Murid diminta mengambil
perhatian dengan penerangan guru terhadap demonstrasi langkah-langkah
sebenar penyediaan akuarium di hadapan semua murid.
|
Langkah 3
(15 minit)
|
Bahan:
Ikan hiasan, bekas akuarium, pam, penapis, batu, pasir,
tumbuhan akuatik/tiruan, kayu buruk, poster, model.
|
- Wakil
kumpulan akan mengambil segala peralatan dan aksesori akuarium yang akan
dipasang di meja kerja kumpulan mereka.
- Murid
mengikuti langkah penyediaan bekas akuarium secara amali di dalam kumpulan
setelah diterangkan oleh guru tadi
- Murid
diingatkan tentang keselamatan dan kerjasama berkumpulan.
|
Penutup
( 10 minit )
|
Nota ringkas :
nota mengenai langkah-langkah penyediaan
akuarium.
|
- Murid
menjawab soalan yang dikemukan oleh guru mengenai penyediaan akuarium.
|
|
Evaluation / Penilaian
|
Pencapaian
Murid
|
Prestasi
murid berdasarkan rujukan kriteria.
|
- Murid
telah dapat Menyatakan sekurang-kurangnya empatbahan yang diperlukan
untuk penyediaan akuarium dengan
betul setelah mendengar penerangan guru.
- Murid
dapat mengenal dan menyenaraikan lima daripada enam jenis tumbuhan akuatik
tanpa rujukan buku dengan betul.
- Murid
dapat menyatakan empat daripada enam langkah penyediaan akuarium ikan
hiasan dengan tepat setelah mendengar penerangan guru.
- Murid
dapat Melakukan empat langkah-langkah penjagaan dengan tepat dan betul
setelah meneliti demostrasi dan penerangan oleh guru.
|
Kemahiran
|
- Murid dapat memperkembangkan kemahiran sosial
melalui aktiviti dalam kumpulan.
- Murid dapat meningkatkan kemahiran kognitif
apabila didedahkan dengan soalan berkenaan dengan langkah-langkahpenyediaan
akuarium
|
Sikap
murid
|
- Murid memberi tumpuan dan perhatian penuh
sepanjang P&P.
- Murid memberi kerjasama yang baik kepada guru
dan rakan-rakan sepanjang aktiviti P&P.
|
Pencapaian
Guru
|
- P&P yang dirancang telah berjalan dengan
lancar dan efektif.
- Murid-murid telah dinilai berdasarkan respon
yang diberikan sangat baik
terhadap pengajaran guru.
- Guru mengajar murid tentang bahan yang
digunakan untuk penyediaan dan menghias akuarium dan langkah-langkah
penyediaan akuarium ikan hiasan dan murid dilihat faham dengan
pengajaran yang dilaksanakan
- Objektif pengajaran dan pembelajaran telah
berjaya dicapai melalui hasil jawapan dalam lembaran kerja murid.
|
Keberkesanan
Media
|
- Bahan dan media komputer, LCD, alatan dan
bahan sebenar sangat membantu dalam menggalakkan interaksi dan
perbincangan dalam kalangan murid selain dapat menyediakan murid
suasana yang sebenar.
|
|
No comments:
Post a Comment